Skip to content

A tapasztalatok továbbadása

Miért?
Aki továbbadja a tudását, az nem csak másoknak segít, hanem magának is.

A professzionális munkához természetesen aktuális tudás tartozik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy valakinek mindent kell tudnia a szoftverfejlesztésről vagy csak a .NET platformról. Az aktuális tudás az ember speciális területére vonatkozik – bármi légyen is az. Ezért a többi fokozat praktikáinak része a rendszeres információfelvétel a különböző médiumokból.

Több okból azonban egy ilyenfajta információgyűjtés a „tanulás”-éremnek csak az egyik oldala. A másik az információ továbbadása, a tudás megosztása. Az igazi professzionalitáshoz szerintünk nem csak a „kutatás”, hanem az „oktatás” is hozzá tartozik. Hiszen csak az „oktatás”-sal történik meg a tárgy valódi reflektálása és átlátása.

Az, hogy használjuk azt, amit hallottunk/olvastunk, az csak az egyik oldal. Természetesen felmerülnek megértési hiányosságok. Egy tárgy tanulmányozása azonban az erőfeszítés oka miatt természetesen korlátozott. Aki csak annyit kutat, amennyire egy technogiához/koncepcióhoz éppen szüksége van, az nem merül le túl mélyre.

Egészen másképpen van ez, ha a tanulás a továbbadás jegyében történik. Aki nem mindig csak magának, hanem mindig másoknak is tanul, az mélyebben sajátítja el a dolgokat. Ez akkor válik világossá, amikor az ember megpróbál (állítólag) megtanult dolgokat másoknak átadni. Ha erre nem vagyunk tekintettel a tanulás során, akkor gyorsan olyan kérdések merülnek fel, amelyeket soha sem tettünk fel magunknak. Másoknak mindig egészen más perspektívájuk van.

Ezért gondoljuk úgy, hogy csak az tanul valóban alaposan, aki újra és újra kiteszi magát a továbbadásnak és a tudás megosztásának. Csak aki a megtanultakat nem csupán használja, hanem saját szavaival megfogalmazza egy publikum számára, veszi észre ebben a folyamatban, hogy milyen mély is valójában az ő saját tudása. Mert, ha a „tanulók”-nál gyűlnek a kérdőjelek, akkor valami még nem egészen kerek.

Erre természetesen egy valódi publikum a legalkalmasabb. Minden Clean Code fejlesztőnek rendszeresen kellene keresni a lehetőséget, hogy a tudását szóban továbbadja (pl. rendezvényeken, kollégák körében vagy fórumokon). A közvetlen visszajelzésben biztos lehet. Ennek alternatívájaként vagy kiegészítéseként az írásos kompetencia-megnyilvánulások is megfelelők. Egy blogot 5 perc alatt össze lehet rakni és a szakmai folyóiratok folyamatosan keresik a szerzőket. Az ilyen helyeken ugyan nem annyira közvetlen a visszajelzés, de az írásos megfogalmazása az ismereteinknek nagyon jó gyakorlat.

A Clean Code fejlesztők a zöld fokozattól tehát már nem csak „passzívan” tanulnak, hanem „aktívan” is a tudásuk továbbadásával prezentációkban vagy írásos szövegekben. Ez lehet, hogy szokatlan – de talán a Continuous Integration is szokatlan. Mindenesetre az aktív tudás átadása jó gyakorlat a saját kompetenciáink továbbmélyítésére. „Tégy jót és beszélj róla” 😉

Magától értetődő, hogy a tanítás használ a hallgatóknak/olvasóknak is. Mások előnye nem annyira motiváló, mint a saját előnyünk. Ezért hangsúlyozzuk itt a tudásátadás hasznát a Clean Code fejlesztő számára.

Published inPraktikák